Historie

ŠKODA Favorit je osobní automobil nižší střední třídy, vyráběný automobilkou ŠKODA AUTO od roku 1988 do roku 1995. Automobil, navržený italským designerským studiem Bertone byl poprvé představen v roce 1987 na strojírenském veletrhu v Brně, během výroby prošel dvakrát modernizací. Byl k dispozici v několika stupních výbavy a také v několika limitovaných verzích.

Favorit byl základním typem, kromě řady nerealizovaných prototypů, bylo odvozeno i několik úspěšných variant: odvozené kombi se jmenovalo ŠKODA Forman, užitkové verze nesly označení ŠKODA Favorit Praktik, ŠKODA Forman Praktik, ŠKODA Pick-up a ŠKODA Forman Plus. Společnost Metalex vyráběla odvozený kabriolet MTX Roadster a užitkový MTX Pick-up D. C. určený pro export. Na základě Favoritu se vyráběly také elektromobily ŠKODA Eltra 151.

Pro tuzemský automobilový průmysl znamenal Favorit velký krok vpřed Stal se druhým automobilem s předním náhonem (po Ladě Samaře) v bývalých zemích východního bloku, který nebyl licencí zahraničního modelu a který se svými jízdními a užitnými vlastnostmi mohl poměřovat se západoevropskými vozidly, zájem o něj tedy od počátku překonával výrobní kapacity. Automobil získal řadu úspěchů ve sportu, zejména v rallye .Aby ŠKODA podpořila prodej svých automobilů, byla zavedena výroba limitovaných edicí (např. Silver Line , Black Line, Green line, Forman Million-edition, X-line, Favorit Bike-line, Solitaire, Comfort line a v samém závěru výroby Special line. Počet akčních modelů byl největší v historii všech automobilek.

Výbava

Pro favorita byly zkonstruovány celkem tři typy zážehových motorů s dvoustupňovým karburátorem Jikov (což byl licenční Pierburg 2E-3) a s bezdotykovým elektronickým zapalováním: 781. 136: základní motor 1 289 cm3 (vrtání 75,5 × zdvih 72 mm) měl výkon 46 kW a točivý moment 100 Nm díky vyššímu kompresnímu poměru. Vyžadoval benzín BA 96 (tehdy zvaný Super, v bezolovnaté verzi Natural).

V základním stupni výbavy byla k dispozici pětistupňová převodovka, zadní lapače nečistot, zvnitřku nastavitelná sklopná zpětná zrcátka, přístrojový panel s analogovými hodinami, nastavování sklonu světel z místa řidiče, dvourychlostní stěrače předního skla s jednoduchým cyklovačem, vyhřívané zadní sklo, samonavíjecí pásy na krajních sedadlech, čtyři průhledové opěrky hlavy, nedělená zadní sklopná opěradla a sedadla, přední sedadla s lůžkovou úpravou, pevné textilní koberečky a vyjímatelné gumové koberce, přívod teplého vzduchu pro zadní sedadla, dětskou pojistku na zadních dveřích, tři stropní madla, popelník v zadních dveřích atd. Po roce 1993 do výbavy LX přibyl spoiler předního nárazníku a plastový kryt zadních lemů blatníků

První úprava vzhledu Favoritu proběhla hned roku 1991 po převzetí automobilky koncernem Volkswagen. Šlo jen o kosmetickou úpravu: asymetrickyumístěné logo na chladiči se přemístilo doprostřed (drobné vizuální sjednocení s koncernem) a otvor pro vstup vzduchu pod ním zmizel. Vzduch tak nasávaly jen otvory v nárazníku.

Modernizace

V letech 1991 až 1992 přibyla nepříliš vydařená motorizace zvaná 135 Ecotronic a označovaná jako Favorit 135 Le, LSe (dle výbavy). Tato verze měla elektronický řízený karburátor s lambda sondou a katalyzátorem. Výkon motoru klesl ze 43 na 40 kW a točivý moment klesl z 97 na 90 Nm. Výhodou byla nižší spotřeba a schopnost automobilu splňovat exhalační normu Euro 1. Verze tohoto motoru byla výlučně na export, faceliftem v roce 1993 zanikla.

Výrazný facelift přišel tedy k 1. lednu 1993 a byl doprovázen televizní reklamou o 548 zlepšeních, ve které dealer umisťoval vlaječky na autě všude tam, kde se něco zlepšilo. Na krytu chladiče se objevila nová štěrbina pro vstup vzduchu („knírek“) pod logem ŠKODA a samotný chladič se o několik milimetrů zúžil. Původně hnědý interiér dostal černou barvu, změnil se tvar nárazníků, čímž se zlepšila aerodynamika, zvětšil se též rozchod kol a změnily se i disky kol. Díky novým dveřním výztuhám se zlepšila i bezpečnost vozu. Došlo též k zakulacení klik a víčka nádrže, změnila se elektroinstalace atd. Zezadu je možné modernizovaný model poznat například podle loga Škodovky na pátých dveřích, které zde původně nebylo.

NAŠE VOZY

ŠKODA Favorit

ŠKODA 135L | Hnědá | 1990 | 43kW
ŠKODA 135 Katal. | Zelená | 1991 | 40kW
ŠKODA 135X | Vínová| 1993 | 43kW

JAK NA TO?

Otevírání víka motoru

Přístrojová deska a přístrojový štít

Rozmístění kontrolních světel v přístrojové desce provedení 136L:
1. směrová světlá levá (zelená)
2. vnější osvětlení vozu (zelená)
3. směrová světlá pravá (zelená)
4. dálková světla (modrá)
5. mlhová světla (zvláštní výbava, zelená)
6. koncová mlhová světla (oranžová)
7. tlumená světla (zelená)
8. elektrické vyhřívání zadního okna (oranžová)
9. nezapnuté bezpečnostní pásy (zvl. výbava, červená)
10. činnost karburátoru (zvl. výbav, červená)
11. varovné osvětlení (červená)
12. stav brzdové soustavy (červená)
13. zatažená parkovací brzda (zvl. výbava, červená)
14. mazání motoru (červená)
15. činnost alternátoru (červená) (zvl. výbav, červená)
16. rezerva paliva (oranžová)
Kontrolka v činnosti má rozsvícené obrysy symbolu a sousední plošku v téže barvě.

1. teploměr chladící kapaliny
2. palivoměr
3. rychloměr
4. hodiny

Přístrojová deska

Pro rozsvícení stlač vždy obě tlačítka!

Uspořádání přístrojové desky vozu ŠKODA Favorit 136L:
1. přívod vzduchu k bočním oknům
2. spínač vnějšího osvětlení
3. spínač hlavních světel
4. neobsazený spínač
5. spínač zadního mlhového světla
6. spínač vyhřívání zadního okna
7. nastavitelné a uzavíratelné výdechy přívodu vzduchu do interiéru
8. spínač varovných světel
9. spínač předních mlhových světel
10. odkládací prostor pro drobnější předměty
11. páčka ovládání směrových světel, akustické i světelné houkačky a přepínání dálkových a tlumených světel
12. nastavování sklonu hlavních světlometů
13. pedál spojky
14. spínací skříňka a zámek řízení
15. pedál provozní brzdy
16. páčka ovládání stíračů a ostřikovačů čelního i zadního okna
17. pedál plynu
18. zásuvka elektrické přípojky
19. spínač ventilátoru topení
20. prostor pro rozhlasový přijímač
21. popelník
22. 23. 24. regulace vyhřívání a větrání interiéru
25. odkládací schránka

Vnější užitkové a provozní prostory

Zavazadlový prostor je přístupný po otevření zadních (pátých) dveří.
Odjištění – pootočení klíčem.
Uzavření – přibouchnutí.

Prostor je variabilní. Vznikne vyjmutím zadního plata a složením zadních sedadel. Za hranou opěradla se odtlačí páčky a opěradlo se sklopí. Polštář zadního sedadla spolu s opěradlem se překlopí na stojato.