Historie

ŠKODA 100 a ŠKODA 110

Téměř identické osobní automobily, vyráběné československou automobilkou AZNP v letech 1969–1977. Nahradily vozy ŠKODA 1000 MB a ŠKODA 1100 MB, celkem jich bylo vyrobeno 1 079 708 kusů.

V roce 1968 byla zahájena rekonstrukce výrobního závodu v Mladé Boleslavi a ruku v ruce s tím připraven facelift již zastarávající Š 1000 MB. Takovou úpravu provádějí všechny automobilky, primárně totiž vyplývá z nestejnoměrné amortizace výrobní technologie – nejrychleji se vždy opotřebují matrice na lisování karosářských dílů a když je třeba je obnovit, logicky se modernizují i tvary karoserie. Už v roce 1965 tedy byl vytvořen hrubý prototyp – tvar sloupků a střecha byla sice totožná s karoserií Š 1000 MB, ale spodní část (blatníky, přední a zadní čela) měla tehdy moderní hranatější tvary.

Nová škodovka tedy nebyla zase až tak nová, vůz dostal modernější a pevnější karoserii, změnil se rovněž interiér a částečně i některé konstrukční prvky. Byla to omlazovací kúra, která trochu pomohla, ale o zásadně novém typu se mluvit nedalo.

S novou tváří se nyní ŠKODA 1000 MB jmenovala ŠKODA 100. Sériová ŠKODA 100 z roku 1969 (interní typové označení 722) dostala široký „C“ sloupek. Nová karoserie rovněž přinesla větší zavazadlový prostor, na zadním čele vozidla se vyjímaly výrazné vodorovné skupinové svítilny, které vozidlu propůjčovaly dojem větší šířky. V interiéru ke mnoha změnám nedošlo. Nový sloupek řízení a stylisticky propracovanější palubní deska. Nové byly licenční kotoučové brzdy Dunlop na předních kolech, na přední nápravě zredukovali počet mazacích míst z jedenácti na čtyři. Motor zůstal téměř beze změn – drobné změny, např. průměr pístního čepu zvětšen z 18 mm (1000 MB) na 20 mm (Š 100) atp.

Modernizace

Slabší verze s motorem o zdvihovém objemu 988 cm³ / 35 kW a s maximální možnou rychlostí 125 km/h nesla označení Škoda 100 a byla k dostání v základní verzi Standard nebo de Luxe. O něco silnější byla ŠKODA 110 L (de Luxe) s motorem 1107 cm³ / 39 kW a maximální rychlostí 135 km/h, nakonec přibyla ještě ŠKODA 110 LS (de Luxe Super) s motorem 1107 cm³ / 46 kW, který byl převzatý z příbuzného dvoudveřového kupé ŠKODA 110 R a který dokázal nepříliš aerodynamickému vozu udělit rychlost přes 140 km/h.

První modernizace byla plánována na rok 1970 a mělo se jednat o dosazení nových oválných světlometů a chromového roštu na přední masku, tato úprava však vzhledu škodovky moc neprospívala a tak bylo od modernizace ustoupeno. Modernizace tak nastává v polovině roku 1972 s nástupem modelu 73″ kdy se maska mění na čtyřsvětlovou. Náš model je zajímavý tím, že se původně jednalo o ŠKODA 1000MB z roku 1965, které bylo v roce 1971 po havárii přestavěno na ŠKODA 100. V pozdějších letech byla přidána i maska se 4mi světlomety.

NAŠE VOZY

ŠKODA 100/110

ŠKODA 100 | Bílá | 1971 | 31kW
ŠKODA 100 | Modrá | 1971 | 31kW
ŠKODA 110L | Červená | 1971 | 37kW
ŠKODA 110R | Oranžová | 1972 | 37,5kW

JAK NA TO?

Otevírání, zavírání dveří, kapoty a víka motoru

Dveře u řidiče se uzavírají zvenčí klíčem, ostatní zevnitř klikou dveří. Dveře otevřeme tahem za kliku při stlačení tlačítka na konci kliky.

Dveře u řidiče zevnitř. Klika dveří: směr nahoru otevírání, směr dolů uzamknutí.

Rukojeť táhla uzávěru kapoty motorového prostoru.

Rukojeť táhla uzávěru víka zavazadlového prostoru.

Přístrojová deska a přístrojový štít

1. stupnice rychloměru
2. kontrolní svítilna levých ukazovatelů směrů (zelená)
3. kontrolní svítilna pravých ukazovatelů směrů (zelená)
4. kontrolní svítilna dálkových světel (modrá)
5. stupnice teploměru chladicí kapaliny (vody) motoru
6. kontrolní svítilna nabíjení dynama (tmavě červená)
7. kontrolní svítilna mazání motoru (světle červená)
8. počítač kilometrů
9. kontrolní svítilna poslední zásoby paliva (oranžová)
10. Kontrolní svítilna brzdového systému (světle červená)
11. stupnice zásoby paliva
12. volná kontrolní svítilna (žlutá nebo zelená)

Přístrojová deska

1. tlačítko ostřikovače čelního okna
2. spínač stíračů
3. spínač ventilátoru topení
4. štít s kontrolními přístroji
5. popelník
6. spínač vnějšího osvětlení vozu
7. kontrolní svítilna varovného osvětlení vozu
8. spínač varovného osvětlení vozu
9. příruční schránka
10. spínač a reostat osvětlení štítu s kontrolními přístroji
11. spínač vnitřního osvětlení vozu (ruční)
12. spínač vnitřního osvětlení vozu (dveřní)

1. přepínač hlavních světel a spínač světelné houkačky:

0 – tlumená světla
a – dálková světla (páčka nahoru)
b – světelná houkačka (páčka přitažena nebo odtlačena od volantu)

2. spínač ukazovatelů směru a akustické houkačky:

0 – vypnuto
a – ukazovatele vpravo (páčka nahoru)
b – ukazovatele vlevo (páčka dolů)
c – akustická houkačka (páčka přitažena nebo odtlačena od volantu)

Ovládací zařízení vozu

1. řadicí páka
2. páka ruční brzdy
3. páčka sytiče karburátoru (delší
4. páčka regulačního ventilu topení (kratší)

3. Páčka sytiče karburátoru (ta vzdálenější) – vztyčená = sytič je zapnutý
4. Páčka přívodního ventilu topení (bližší), různým nastavením průtoku chladící kapaliny reguluje teplotu unitř interiéru.
Pro správnou funkčnost topení je potřeba mít zapnutý spínač motorku větráku umístěný v krytu hřídele volantu.

Vnější užitkové a provozní prostory

Hlavní zavazadlový prostor

1 – uzávěr víka
2 – pojistka víka
3 – podpěra víka
4 – nádržka pro kapalinu ostřikovače
5 – motorek stříkačů
6 – nádržka brzdové kapaliny
7 – prostor pro zásobní kolo a zvedák vozu

Hrdlo palivové nádrže

Modely 1970 a 1971

Hrdlo palivové nádrže

Modely 1972